منتدى شيرو السويسى
السلام عليكم ورحمه الله
عزيزى الزائر حتى تتمكن من الدخول بشكل صحيح وبدون اى مشاكل فى الدخول بعد التسجيل تاكد من تنشيط حسابك عن طريق الرساله التى ستصللك فى البريد الالكترونى الياهو تاكد من تنشيط الحساب حتى تتمكن من الدخول او انتظر بعد التسجيل تنشيط الحساب من الاداراه
شكرا
مع تحياتى مدير المنتدى
محمدناصر&شيرو

الركن الصحي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

الركن الصحي

مُساهمة من طرف شيرو السويسى في الجمعة 30 أكتوبر 2015, 3:08 am

-: الركن الصحى.
اولا التفكير الايجابى الصحى.
العقل البشرى حسب قانون نشطات العقل اى حاجه بتفكر فيها تتسع وتنتشر من نفس نوعها ( يعنى لو بفكر فى السلبيات هتتسع وتنتشر بنفس نوعها والايجابيات هكذا فالاحسن اننا نبعد عن السلوكيات السلبيه فى التفكير فى صحتنا )
ثانيا نظام التغذيه.
اعرف جسمك عايز ايه ( نشويات – مياه – كربوهيدرات-فيتامينات) اعرفهم ودور على حد يساعدك فى كدا من خلاص متخصص او من كتاب المهم انك تعرف ايه نظام التغذيه بتاعك والافضل انك تحدد نظامك فى التغذيه بنفسك لانك لو قعدت مع اكتر من متخصص كل واحد هيقوللك كلام غير التانى ويلخبطك المهم انك تحدد نظام معتدل لنفسك ومتحرمش نفسك من حاجه بفرض انك عايز جاتو وقولت لاء.
بص بقا اى حاجه هتتحكم فيها هتتحكم فيك يعنى لو فكرت انك مش عايز جاتو هتاكل جاتو يعنى هو الاهيتحكم فيك الافضل انك متقولش انا مش عايز اكل جاتو لاء فكر فى حاجه افضل اكد لنفسك تاكيد اجابى وقول انا هاكل سلطات افضل وهتفيد جسمى ولو مقدرتش تقاوم قول للجاتو تعالى وخد حته بس وارجع للسلطه تانى.
واسلوب التغذيه الصحى انك تختار الاكل المناسب ليك الاكل الايخليك فى افضل حالاتك ويخلى جسمك رشيق وممتاز
مش تخين ومليان دهون واوعى تقعد تاكل وانت مش جعان دا مرض الاكل وهو ضعف فى التقدير الذاتى انك مش عارف انت بتاكل ليه هتلاقى نفسك تخنت واسال نفسك هل انت بتاكل علشان جعان جسمانين ولا علشان جعان عاطفيه
لو انت جعان عاطفيه فانت بتملى الفجوه الانقصاك بالاكل لانو غريزه بيهدى الاعصاب وطعمو حلو وبعدين هتتخن وهيزيد وهترجع تانى لنفس الدوره ونفس الحلقه المفرغه

طيب هتعمل ايه بقا فى يومك.
اول ماتصحى من النوم تاخد نفس عميق 4 او 5 مرات وتمشى فى مكانك وتشد درعاتك وتعمل ضغط بطن ولو 3 مرات يوميا وضغط عادى ولو 5 مرات وتشد جسمك ودرعاتك وعضلاتك وتخليك فى احسن حالاتك لان
صحتك تستاهل
والمره الجايه هنتكلم عن انظمه التنفس وهقولك الطرق الصحيه للتنفس وطريقه تنفيذها فى نظام متكامل يوميا.

المصدر: حلقه الركن الصحى .
برنامج طريق النجاح .
د: ابراهيم الفقى.
Write BY: Shiro

شيرو السويسى
Admin

http://WWW.MOHAMMEDNASSER.NET

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة